Hrfstwnd waait over naar Drenthe

Foto Hoogeveense HarmonieStichting Muziekplatform Overijssel organiseert al tien jaren lang speciale Hrfstwnd concerten in Overijssel en Gelderland. Voor het eerst werd er dit jaar voor gekozen ook de provincie Drenthe bij deze succesvolle concertreeksen te betrekken.

De orkesten die deelnemen aan de hrfstwnd concerten moeten hun sporen reeds hebben verdiend in de muziekwereld van de blaasorkesten in Nederland. De Hoogeveense harmonie werd gevraagd deel te nemen met tevens de opdracht een gelijkwaardig harmonieorkest te zoeken die net als de Hoogeveense harmonie op een hoog muzikaal niveau opereert. De keus was al snel gevallen op de Gruno’s Post Harmonie uit de stad Groningen. Beide orkesten kennen een zeer rijke historie en behoren tot de beste orkesten in Noord Nederland want ze komen op muziekconcoursen beide uit in de 1e divisie, het hoogst haalbare niveau voor amateurblaasorkesten.  De verenigingen zijn beide zeer actief in het culturele leven in zowel Hoogeveen als Groningen maar ook ver daarbuiten. Beide orkesten zijn ook in het buitenland te beluisteren geweest. Ook is er met bekende Nederlandse artiesten gewerkt. Je zou zeggen, garantie om een prachtige muzikale middag te beleven!

De orkesten wordt ook de gelegenheid geboden hun kunsten te vertonen in een prachtige concertzaal. In Hoogeveen is Theater de tamboer uitermate geschikt om dergelijke concerten te houden. Een mooie ambiance en niet te vergeten een meer dan goede akoestiek!

Het eerste Hrfstwnd concert in Drenthe werd geopend met een prachtige ouverture van Paul Gilson, ‘Richard III’  in een arrangement van Jorrit Laverman, de vaste dirigent van de Hoogeveense Harmonie. Met overtuigend spel werd letterlijk de toon gezet voor dit bijzondere concert. Zeer fijnzinnig en met de juiste dynamiek, articulatie en doorzichtigheid werd deze mooie opening gebracht.

Van geheel andere orde was de  ‘English Folk Song Suite’ van Ralph Vaughan Williams. Dit driedelige werk bestaat uitdrie totaal verschillende karakters. Zeer opvallend is de lichte manier van musiceren van de Hoogeveners. Maar ook de mooie totaalklank viel erg op.

Op zeer indrukwekkende wijze werd uit het ‘Lohengrin’ van Richard Wagner gebracht: ‘Elsa’s Procession to the Cathedral’. De muziek kwam letterlijk binnen zoals dat heet. Wat een prachtige muzikale vertolking van Jorrit Laverman en ‘zijn’ Hoogeveense harmonie!

Tenslotte werd gebracht de ‘Yiddish Dances’ van Adam Gorb. Een zeer lastig werk waarmee de Hoogeveense Harmonie het zichzelf niet gemakkelijk maakte. Zeer verfijnd, solistisch en een technisch werk van de bovenste plank. Mooie solo passages van de hobo, fluit, es-klarinet, saxofoon, dwarsfluit en trombone werden tentoongespreid. Hiermee sloot de Hoogeveense Harmonie haar aandeel af en met veel succes, een staande ovatie voor dirigent en musici viel hen ten deel, en terecht!

Foto Gruno's PostharmonieHet deel na de pauze werd natuurlijk helemaal verzorgd door de gasten uit Groningen. Met ook een mooie bezetting waarbij alle instrumenten van het harmonieorkest te zien en te horen waren werd er ook een mooi, goed en afwisselend muzikaal programma gebracht onder leiding van hun tweede dirigent: Onno Jagers.

Na een prachtig begin met ‘Esprit de Corps’ speelden de Groningers: ‘Tom Sawyer’ Suite van Franco Cesarini. Ook hier een mooie volle klank met veel technische passages die prima uit de verf kwamen. Geen onbekende in de blaasmuziekwereld is Philip Sparke. Van zijn hand werd gespeeld ‘Madrgalum’. Met een prachtige opening van de solo trompet komt uiteindelijk het gehele orkest tot bloei in dit inspirerende werk. Kwaliteit is hierbij wel het juiste woord! Arturo Marquez componeerde vele werken, een daarvan is ‘Danzon no.2’  Compleet met piano en contrabas en natuurlijk de gehele Gruno’s Post Harmonie waren de musici zeer op dreef. Vlekkeloos en ogenschijnlijk met veel souplesse klonk dit leuke en speelse werk. Afgesloten werd met een arrangement van de vaste dirigent van de GPH, Peter Kleine Schaars, Soldaat van Oranje naar de gelijknamige en succesvolle musical die nog steeds vertoond wordt in de theater hangar in Katwijk.

De Hoogeveense Harmonie en Gruno’s Post Harmonie kunnen terugkijken op een meer dan geslaagd Hrfswnd concert en ook burgemeester Karel Loohuis liet zich lovend uit over de muzikale prestaties van beide orkesten. Stichting Hrfst kan terugzien op een mooie en prachtige eerste editie in Drenthe!