Hoogeveense Harmonie huldigt jubilarissen

Op maandag 10 maart hield Orkestvereniging Hoogeveense Harmonie haar Algemene Ledenvergadering. Een feestelijk agendapunt was het stilstaan bij een groot aantal jubilarissen. Vanwege de Coronaperiode met weinig tot geen repetities was er tot nu toe geen fysieke ledenvergadering meer geweest en ook geen gelegenheid om alle jubilarissen te huldigen op het juiste moment. Vandaar dat er maar liefst 13 muzikanten werden geerd vanwege hun lange muzikale carrière. Namens het bestuur sprak Monique Eshuis hen toe in het bijzijn van hun collega/vrienden muzikanten. De perioden varieerden van 12,5 jaar tot 55 jaar. Sommigen van hen waren de gehele periode lid van de Hoogeveense Harmonie. Anderen hebben hun muzikale loopbaan bij een of meerdere andere muziekverenigingen doorlopen en zijn nu met veel plezier lid van het Hoogeveense orkest.

De kroon werd gespannen door Klaas Meekhof voor het feit dat hij al 55 jaar trompet speelt, waarvan alweer vele jaren bij de Hoogeveense Harmonie. Daarnaast is hij verbonden aan het Reunistenkorps van de Artillerie.

Het echtpaar Ella en Herman Weggemans gaan beiden al 50 jaar samen op pad naar repetities van diverse orkesten, waaronder de Gruno’s Postharmonie en sinds een paar jaar naar Hoogeveen. Zij als hoornist en hij thans als klarinettist.

Fagottist Riny van Faassen is nog maar een paar maanden lid, maar mocht ook al een oorkonde in ontvangst nemen voor 45 jaar muzikant zijn, oa ook bij muziekvereniging Jubal in Dedemsvaart. Datzelfde geldt voor Marianne Greve (klarinet) die oa via ODO naar Hoogeveen kwam en slagwerker Peter van der Heide. Deze laatste tekent voor 35 jaar. Zijn loopbaan begon in Ommen en zette zich voort bij Jubal in Dedemsvaart.

Kirsten Wittendorp is 25 jaar geleden als leerling begonnen bij een muziekvereniging in Schoonebeek, naar Hoogeveen verhuist en daar al enige jaren geleden bij de Hoogeveense Harmonie als trompettist gaan spelen. Ook 25 jaar geleden startte Ineke van Zundert met saxofoonspelen in een ander deel van Nederland, maar is alweer jarenlang lid van de Hoogeveense Harmonie.

De vereniging is blij dat zij blijkbaar door de jaren heen een bepaalde aantrekkingskracht had, en nog steeds heeft, voor “zij-instromers”. Reeds vele spelende en ervaren muzikanten hebben hun weg inmiddels naar dit orkest gevonden.

Ook vanuit de “eigen kweek” waren er jubilea te vieren. Allen begonnen als leerling op jonge (en soms iets oudere) leeftijd en via diverse opleidingsensembles binnen de vereniging nu alweer lange tijd actief in het groter harmonieorkest. Peter Kroesen begon 30 jaar geleden, komend uit een muzikale familie die ook allemaal lid waren,  op altsax, speelt nu baritonsax en is tevens bestuurslid. Margreet Spijkers startte destijds samen met hem op hoorn, maakte een uitstapje naar fagot en via een sabbatical ivm het moederschap is zij weer op hoorn teruggekeerd.  Beiden werden dus gehuldigd voor 30 jaar muzikant bij de Hoogeveense Harmonie. Marjolein Zandstra werd gefeliciteerd voor haar 25-jarige lidmaatschap. Als klein meisje was dwarsfluit haar droominstrument en dat is het nog steeds, maar nu als volwassen vrouw in het grote orkest.

Bestuurslid Boukelien Hijszeler raakte jaren geleden door haar kinderen, toen beiden lid, enthousiast om ook een instrument te bespelen en koos de altsax waarmee ze nu alweer 12,5 bij de vereniging speelt.  Tot slot zag de Hoogeveense Harmonie trompettist Maurice hof als zoontje van muzikale vader en moeder, beiden lid, opgroeien tot een jongvolwassene en gewaardeerd lid van de trompetsectie.

Op de foto vlnr:
Margreet Spijkers, Marianne Greve, Herman Weggemans, Boukelien Hijszeler, Kirsten Wittendorp, Peter Kroesen, Ella Weggemans, Peter van der Heide, Riny van Faassen, Maurice Hof,  Klaas Meekhof, Marjolein Zandstra en Ineke van Zundert.
Foto Jubilarissen 2023