Het harmonieorkest

Het harmonieorkest is een concertorkest en is in 2023 gepromoveerd naar de 1e divisie.
Op dit moment is als artistiek leider en dirigent Berjan Morsink aangesteld.
Alle concerten van het orkest worden professioneel opgezet en uitgevoerd. Uiteraard staat de muzikale en artistieke uitdaging altijd voorop in combinatie met de wensen van het publiek.

Het orkest is in staat om een compleet programma te verzorgen met eigen solisten en presentatie, naar wens met klassiek of populair repertoire of een combinatie daarvan. Maar er zijn ook mogelijkheden voor aangepaste programma’s op speciaal verzoek.

De concerten lopen uiteen van pleinconcerten in het centrum van Hoogeveen tot galaconcerten in Theater De Tamboer. Eens in de zoveel jaar neemt het orkest deel aan een concours of festival.

Muzikale uitdagingen werden in het verleden gevonden in o.a. de uitvoeringen van Prokofiev’s sprookje ‘Peter en de Wolf’ met verteller Edwin Rutten, de complete 1e Symfonie van Johan de Mey, “Lord of the Rings”, het galaconcert “Winds meets Strings” en deelnames aan de concertserie ‘Hrfstwnd’ in samenwerking met collega-orkesten van een vergelijkbaar niveau.

De Hoogeveense Harmonie staat inmiddels bekend om haar ‘Grand Gala Classique’ reeks.
Daarin zoekt zij de samenwerking met een solist of koor en zelfs nationaal vermaarde artiesten, zowel in het klassieke genre als de lichtere muziek. Zo waren er Grand Gala’s met Margriet Eshuys, Ernst Daniel Smid en Syb van der Ploeg. Ook het Toonkunstkoor Hoogeveen was te gast op een Grand Gala waarmee het Requiem van Fryges Hidas werd uitgevoerd. In 2022 waren de pianisten Martijn en Stefan Blaak te gast. Op het programma stond o.a. Passions van Piet Swerts voor orkest en 2 piano’s, een première voor de uitvoering door een harmonieorkest. Na de pauze stond musicalster René van Kooten met het orkest op de planken.

Naast deze hoogtepunten beleven de orkestleden veel plezier aan de concerten bij verzorgingstehuizen, tijdens Koningsdag voor de gedecoreerden en het College van B&W en stemmige begeleiding bij de 4 mei herdenking. In de kerstperiode splitst het orkest zich op in meerdere kerstensembles om kerstsfeer te creëren in buurthuizen, winkel- en tuincentra en op kerstmarkten.