Foto nieuwjaarsconcertDe Hoogeveense Harmonie kent een rijke muzikale historie.
De orkestvereniging werd opgericht in 1933 vanuit twee fanfares en het partijcorps van de SDAP in Hoogeveen. Voor 1933 bleek het heel moeilijk om een muziekvereniging staande te houden. In zaal Mulder werd in 1933 harmonievereniging DOS (Door Oefening Sterk) opgericht. Het grote verschil met haar voorgangers was dat DOS een strikt neutraal karakter kreeg. Alle gezindten waren welkom om muziek te maken bij de nieuwe harmonie.

Direct vanaf 1934 werd er al deelgenomen aan concoursen van de toenmalige KNF, de muziekbond waarbij DOS zich direct aansloot. De successen waren wisselend, maar onder leiding van dirigent Steffens klom het orkest op naar de 1e afdeling wat voor die tijd een bijzondere prestatie was.

In 1969 werd een fusie aangegaan met de Hoogeveense Jeugddrumband. De naam DOS werd toen veranderd in Muziekvereniging Hoogeveense Harmonie.

Van begin jaren zeventig werd de stad Hoogeveen aangewezen als groeistad en kwamen er vele nieuwe inwoners bij. Dit betekende ook dat het ledenaantal verder steeg.
Het harmonieorkest had inmiddels een drumband en een groot majorettepeloton.
Naast de concerten werd er in die tijd ook meer aandacht besteed aan de straatoptredens. Taptoes werden bezocht in heel Nederland en De Hoogeveense Harmonie was een echt visitekaartje voor Hoogeveen en Drenthe. In 1980 werd de vereniging daarom ook uitgenodigd om de inhuldiging van Koningen Beatrix muzikaal te omlijsten en daarmee Drenthe te vertegenwoordigen. Inmiddels waren er een echte showband, eregarde, pom pom girls en flaggirls toegevoegd aan het straatbeeld. Met soms meer dan 100 leden werd een optocht of taptoe verzorgd!
Vanaf begin jaren zeventig werd ook ieder jaar afgereisd naar het Duitse Wunstorff en Hannover om de festiviteiten van de stedelijke Schutzenfesten te omlijsten. Ruim 15 jaren lang stond dit in de muzikale agenda.

Vermeldenswaardig zijn ook de vermaande Kerstshows in cultureelcentrum De Tamboer in Hoogeveen. Tweemaal per jaar waren de shows geheel uitverkocht door een wervelend muzikaal programma te bieden voor elk wat wils. Alle geledingen waaronder Die Fehner Blaskapelle verleenden hun aandeel. De laatste kapel floreerde ook nog op speciale blaaskapellenconcoursen en werd tweemaal Noord Nederlands kampioen!

Van 1990 werden de concertoptredens en concoursen steeds belangrijker. Door betere opleidingen kwamen er steeds goede muzikanten vanuit de jeugdopleiding het harmonieorkest versterken. In 1997 mondde dit uit in promotie naar de vaandelafdeling! De Hoogeveense Harmonie is ook steeds in staat gebleken goede dirigenten aan zich te binden en de jeugdopleiding steeds verder te professionaliseren met pedagogische dirigenten.

Het harmonieorkest is in maart 2023 wederom gepromoveerd naar de hoogste afdeling, de 1e divisie op het KNMO concours in Zutphen.