Opleidingsorkesten

De opleidingsorkesten zijn een voorbereiding richting het grote harmonieorkest. Zodra er voldoende leerlingen zijn wordt er een Opstapensemble met beginnende leerlingen en zo mogelijk ook een Leerlingenorkest met gevorderde leerlingen gevormd, al naar gelang het aanbod in het betreffende seizoen.

Hier doen de muzikanten ervaring op met het instuderen van (concert)muziek en een concertprogramma. Evenementen als jeugdconcerten, jeugdfestivals en jeugdstudieweekenden komen dan al voor op de agenda om de leerlingen instudeer- en podiumervaring op te laten doen. Tevens wordt hen aanvullende muzikale educatie aangeboden, in samenspraak met de muziekdocenten. Ook worden de muzikanten meer en meer betrokken bij overige verenigingsactiviteiten om zo de verenigingscultuur te leren kennen.

De orkesten kennen een flexibel bestaansrecht, afhankelijk van het leerlingenaanbod. Jaarlijks worden meerdere basisscholen bezocht en lesprogramma’s aangeboden om nieuwe leerlingen te werven.