Promotie voor Hoogeveense Harmonie

Drenthe is weer een 1e divisie-orkest rijker. Afgelopen zaterdag promoveerde Orkestvereniging Hoogeveense Harmonie naar de hoogste divisie in de amateur blaasmuziek wereld. Tijdens het Concertconcours in de Hanzehof in Zutphen speelde het orkest een 4-tal concourswerken voor een deskundige jury bestaande uit Tijmen Botma, Dick Bolt en Jos Zegers.

Weken van voorbereiding zijn hier aan vooraf gegaan met reguliere repetities, sectierepetities, een repetitieweekend en 2 generale repetities. Dirigent Berjan Morsink leidde zijn 55 musici tellende orkest met vaardige en muzikale hand. Nog voordat het concourspodium werd betreden stelde hij al vast dat het orkest de afgelopen maanden ontzettend is gegroeid wat al een fantastisch mooie ontwikkeling en dus verdienste is. De toewijding van alle orkestleden was groot en iedereen was zeer gemotiveerd om, vooral na de lange muziekloze coronaperiode, voor het beste resultaat te gaan.

In Zutphen werd gestart met het inspeelwerk Banks of Doon, gevolgd door het eerste concourswerk The Curse of the Mermaid van Thomas Doss. Een bijzonder sfeervol, en technisch ook hoogstaand werk dat thuis hoort in de tweede divisie. De sfeer werd volgens de jury fantastisch weergegeven en verder beoordeelden ze het werk als ‘overtuigend’ en ‘heel klap’ gedaan.

Een intermezzo als opmaat naar het 2e concourswerk was een deel uit Celtic Flutes van Kurt Gable. Hierin soleerden de fluitistes Rianne Kroesen en Saskia Streutker. Zij incasseerden een “Bravo” met uitroeptekens van de jury. Mannin Veen van Haydn Wood was het laatste onderdeel. Een, vooral voor het hout, technisch werk met veel Keltische invloeden uit de eerste divisie. Er werden complimenten uitgedeeld aan de diverse solisten in het werk en de klankkleur werd geroemd.                                                              “Een prachtig orkest, zeer muzikaal met een zeer muzikale dirigent” was de overall slotopmerking van een van de juryleden.

In totaal kreeg de Hoogeveense Harmonie gemiddeld 85,58 punten. Dit houdt in een eerste prijs met promotie naar de hoogste divisie. De vereniging, die dit jaar haar 90-jarige bestaan viert, is trots op dit resultaat en hoopt de doorgemaakte ontwikkeling te kunnen verzilveren tijdens de vele mooie concerten die de komende jaren gegeven gaan worden.